Comportamiento Organizacional
LECTURAS COMPLEMENTARIAS NOTAS G reenberg . J .. “E m p lo y e e T h e ft a s a R e a c tio n to U n d e rp a y m e n t In e q u ity : T h e H id d e n C o st of Pay Cuts". Journal o fApplied Psychology, o c tu b r e d e 1 9 9 0 . p p . 5 6 1 -6 8 . E n p la n ta s p r o d u c to r a s d o n d e s e re d u je ro n lo s s u e ld o s q u in c e p o r c ie n to , te m p o ra lm e n te , s e e n c o n tr ó q u e lo s p o rc e n ta je s d e ro b o s p o r p a r te d e lo s e m p le a d o s a u m e n ta b a n d e m a n e r a s ig n ific a tiv a . E s te a rtíc u lo e x p lic a lo a n te r io r e n té rm in o s d e ig u a ld a d . H arder , J.W ., “E q u ity T h e o ry v e r s u s E x p e c ta n c y T h e o ry : T h e C a s e o f M ajo r L e a g u e B a s e b a ll F re e A g en ts". Journal o f Applied Psychology. Ju n io d e 1 9 9 1 . p p . 4 5 8 - 6 4 . P ro p o n e u n a s ín te s is d e e s t a s d o s te o r ía s y la a p lic a a l re n d im ie n to d e ju g a d o r e s d e b é isb o l. K an fer . R .. “M o tiv a tio n T h e o ry a n d I n d u s tria l a n d O rg a n iz a tio n a l P sy ch o lo g y ", e n M. D. D u n n e tte y L. M. H o u g h (ed s.). Handbook q f Industrial and Organizatio nal Psychology. 2 a . e d . Vol. 1 {Palo A lto. CA: C o n s u ltin g P sy c h o lo g is ts P re s s . 1 9 9 0 ). p p . 7 5 -1 7 0 . R e p a s a y e v a lú a lo s a v a n c e s c o n te m p o r á n e o s d e la te o r ía d e la m o tiv a c ió n . K a TZELL. R.A. y D .E . TI iom pson . “W o rk M o tiv a tio n : T h e o ry a n d P ra c tic e " . American Psychologist, fe b re ro d e 1 9 9 0 , p p . 1 4 4 -5 3 . R e p a s a la s p rin c ip a le s te o r ía s d e la m o tiv a c ió n y e x tr a c ta s ie te e s tr a te g ia s c la v e p a r a m e jo ra r la m o tiv a c ió n la b o ra l. S t e e r s . R .M . y L. W . P orter . Motivation and Work Behavior. 5 a . e d . (N u ev a York; M cG raw -H ill. 1991). R e im p re sió n d e a lg u n o s d e lo s a r tíc u lo s m á s im p o rta n te s s o b r e e s tu d io s d e la m o tiv a c ió n la b o ra l. W o o d , R .E . y E . A. L ock e . “G o al S e ttin g a n d S tr a te g y E ffec ts o n C om p le x T a sk s" , e n B .M . S ta w y L. L. C u m m in g s (ed s.). Research in Organizational Behavior. Vol. 12 (G re e nw ic h . CT: JA I P re s s , 1 9 90 ). p p . 7 3 -1 0 9 . P r e s e n ta u n m o d e lo q u e m u e s tr a la s re la c io n e s e n tr e m e ta s , e s tr a te g ia s d e a c tiv id a d e s y re n d im ie n to la b o ra l. *Basado en "Why This ’Obsolete? Company Is a ’G reat Place to Work’, Intematfonai Management, abril de 1986, pp. 46-51: y S. M. Modlc, "Fine-Tuning a C lassic",/ad iisf;^ Week, 6 de marzo de 1989, pp. 15*18. 0 R. Katerberg y G. J, Blau. ”An Exam ination of I^evel an d Direction of Effort and Job Performance", A cadem y o f Management Journal, Junio de 1983, p p .249-57. o A. Maslow. Motltyatioi} and Personafity (Nueva York: Ilarp er & Row, 1954). ^Véase, por ejemplo. E. E. Laler III y J . L. Suttle, "A C ausal Correlation Test of th e Need H ierarchy Concept", Organizational Behavior a n d Human Peifonnance, abrll de 1972, pp. 265-87; D. T. Hall y K. E. Nougalm, “An Elxaminatlon of Maslow’s Need H ierarchy In an O rganizational Setting", Organizational Behavior an d Human Peiformance, febrero de 1968, pp. 12-35; y J . R auschenberger, N. Schm itt y J . E. H unter, “A Test of th e Need H ierarchy Concept by a Markov Model of Change in Need S trength", Adm inistrative Science Quarterly. diciembre de 1980, pp. 654-70. ®A. K. Korman, J . H. G reenhaus e I.J. Badin, “Personnel A ttitudes and Motivation", en M. R. Rosenzweig y L. W. Porter {eds.). Annual R eview o f Psychology (Palo Alto, CA: Annual Reviews, 1977), p. 178. ^Ibid., p. 179. ^M. A. W ahba y L. G. Brldwell, "Maslow Reconsidered: A Review of R esearch on the Need H ierarchy Theory", Organlzationai Behavior and Human Peifonnance. abrll de 1976, pp. 212-40. ®D. McGregor, The Human Side o f Enterprise (Nueva York: McGraw-Hill, 1960). P ara un a n á lisis actualizado de la Teoría X y la Teoría Y, véase R. J. S umm ers y S. F. C ronshaw , "A S tu d y of McGregor's Theory X, Theory Y and the Influence of Theory X, Theory Y A ssum ptions on C ausal A ttributions for In stan ces of Worker Poor Performance", en S. L. M cShane (ed.).
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