Comportamiento Organizacional

LECTURAS COMPLEMENTARIAS NOTAS Campion. M .A .. “In te rd is c ip lin a ry A p p ro a c h e s to J o b D e sig n : A c o n s tru c tiv e R e p li­ c a tio n w ith E x te n sio n " . J o u r n a l o f A p p lie d P sy c h o lo g y , a g o s to d e 1 9 8 8 . p p . 4 6 7 -8 1 . D e sc rib e c u a tr o e n fo q u e s p a r a el d is e ñ o d e l tr a b a jo y s u s r e s u lta d o s c o rr e s p o n d ie n te s : el e n fo q u e d e la m o tiv a c ió n y el r e s u lta d o d e la s a tis fa c c ió n , e l e n fo q u e m e c a n ís tic o y el re s u lta d o d e la e fic ie n c ia , el e n fo q u e b io lóg ico y el re s u lta d o d e la c o m o d id a d y el e n fo q u e p > ercep tu al/ m o to r y el re s u lta d o d e la c o n fia b ílid a d . E v a n s. M .G .. “O rg a n iz a tio n a l B e h a v io r: T h e C e n tra l R ole o f M o tiv a tio n ”. J o u r n o i o f M a n a g e m e n t, v e ra n o d e 1 9 8 6 . p p . 2 0 3 -2 2 . A n a liz a la c o n d u c ta in d iv id u a l e n té rm in o s d e la te o r ía d e la m o tiv a c ió n , s u b r a y a n d o lo s a n te c e d e n te s d e la s m e ta s y la a c e p ta c ió n , re tro a lim e n ta c ió n y a tr ib u c io n e s d e la s m e ta s y la s c o n s e c u e n c ia s d e l re n d im ie n to . K a tz e ll. R.A. y D .E . T hom p son . “W o rk M o tiv a tio n : T h e o ry a n d P ra c tic e ”. A m e r ic a n P sy c h o lo g ist, fe b re ro d e 1 9 9 0 . p p . 1 4 4 -5 3 . R e p a s a la s p rin c ip a le s te o r ía s d e la m o tiv a c ió n y e x tr a c ta la s s ie te e s tr a te g ia s m e d u la r e s p a r a m e jo ra r la m o tiv a c ió n la b o ra l. K e n to n . S .B .. “T h e Role o f C o m m u n ic a tio n in M a n a g in g P e rc e iv e d In e q u ity " , M a n a g e m e n t C om m u n ic a tio n Q u a rte rly , m a y o d e 1 9 8 9 . p p . 5 3 6 -4 3 . L os m u ­ c h o s fa c to re s q u e in flu y e n e n el a s p e c to c o n d u c tu a l d e la d e s ig u a ld a d p e rc ib id a p o r u n a p e r s o n a b a jo re c o m p e n s a d a se p u e d e n d iv id ir e n c u a tr o c a te g o ría s c o n c e p tu a le s . L ean a. C .R .. E.A. L o c k e Y D .M . SciíWEiGER. “F a c t a n d F ic tio n in A n a ly z in g R e s e a rc h o n P a rtic ip a tiv e D e c isio n M ak in g : A C ritiq u e o f C o tto n . V o llra th . F ro g a tt. L e n g n ic k -H a ll y J e n n in g s " . A c a d e m y o f M a n a g e m e n t R e v ie w , e n e ro d e 1 9 9 0 . p p . 1 3 7 -4 6 . D e sa fía a n á lis is fo rm u la d o s c o n a n te r io r id a d p a rtie n d o d e e s t u ­ d io s d e la to m a d e d e c is io n e s p a rtic ip a tiv a . M ile s. E .W .. J .D . H a tf ie ld Y R .C . H u sem an . “T h e E q u ity S e n sitiv e C o n s tr u c t: P o te n tia l Im p lic a tio n s fo r W o rk e r P e rfo rm a n c e ” . J o u r n a l o f M a n a g em e n t. d ic iem b re d e 1 9 8 9 . p p . 5 8 1 -8 8 . A rg u m e n ta q u e n o to d o s lo s e m p le a d o s s o n s e n s ib le s a la ig u a ld a d y p ro p o n e u n a c la s ific a c ió n . *Esta sección e stá b a sad a en J . Hyatt, "Ideas a t Work", INC., mayo de 1991, pp. 59-66 ^P. F. D rucker, The Practice o f Management (Nueva York: H arper & Row, 1954). ^Véase, por ejemplo, S. J. Carrol! y M. L. Tosí, Mnnagenienf h y Objetives: Applications an d Research (Nueva York, Macmillan, 1973); y R. Rodgers y J. E. H unter, "Impact of M anagem ent by Objetives on O rganlzatlnal ft'oductlvlty", Jounm l q f Applied Psychology, abrll de 1991, pp. 322-36. ^Vease. por ejemplo, F. S chu ster y A. F. Kendall, "M anagement by Objetives. Where We S ta n d - A Survey of the Fortune 500", Human Resource Management, prim avera de 1974, pp. 8-11: F. L uthans. "M anagement by Objetives In th e Public Sector; The T ransference Problem”, ponencia Inédita p resen tad a en la XXXV Conferencla a n u a l de la Academia de Adm inistración. Nueva O rleans, Louisiana, 1975; R. C. Ford, F. S. MacLaughlln y J . Nlxdorf, “Ten Q uestions About MBO", Califomla Management Review, Invierno de 1980, p. 89, y C. H. Ford, “MBO: An Idea Whose Time Has Gone?", B u sb iess Horizons, diciembre de 1979, p. 49. ®Ford, “MBO; An Idea Whose Time h as Gone?" ®“At Emery Air Freight: Positive Reinforcement Boosts Performance", Organizational Dynamics, Invierno de 1973, pp. 41-50. ^F. L u th an s yR . Kreltner, Organizational Behavior Modification and Beyond; A n Operant an d Soctof Learning Approach (Glenview, IL: Scott, Foresm an, 1985). ®F. L u th an s y R. Kreltner, “The M anagem ent of Behavioral Contingencies“. Personnel, Jullo-agosto de 1974, pp. 7-16. ^L uthans y Kreltner, Organizational Behavior Modification an d B eyond, capítulo 8. **Véase W. C. H am ner y E. P. H am ner, "Behavior Modification on th e Bottom Line“, Organizational Dynamics, prim avera de 1976. pp. 12-24; y “Productivity G ains from a Pat on th e Back". BiiSifiCvSS Week. 23 de enero de 1978. pp. 56-62.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjI4NDcx