Comportamiento Organizacional
LECTURAS COMPLEMENTARIAS NOTAS K ram e r. R. M .. “In te rg ro u p R e la tio n s a n d O rg a n iz a tio n a l D ilem m a s", e n L. L. C u m m in g s y B. M. S taw (ed s.). R e s e r a c h ín O rg a n iza tio n a l B e h a v io r, Vol. 13. (G re e nw ic h . CT: JA I P re s s . 1991). p p . 1 9 1 -2 2 8 . P r e s e n ta u n m o d e lo d e re la c io n e s in te rg ru p a le s e n o rg a n iz a c io n e s y d e s p u é s c o n s id e ra la s im p lic a c io n e s d e l m o d elo c o n re la c ió n a a s p e c to s c om o la s o lu c ió n d e c o n flic to s in te r g r u p a le s y el d e s a rro llo d e c o o p e ra c ió n in te rg ru p a l. M e ssic k , D .M . y D .M . M ack ie. “In te rg ro u p R e la tio n s" , e n M. R. R o s e n z w e ig y L. W. P o rte r (ed s.). A n n u a / R e v ie w o f P sy c h o lo g y , Vol. 4 0 , (P alo A lto. CA: A n n u a l R ev iew s. In c .. 198 9 ), p p . 4 5 -8 1 . R e p a s a la s ú ltim a s in v e s tig a c io n e s e n re la c io n e s in te rg ru p a le s . N e ls o n . R .E ..“T h e S tr e n g th o f S tr o n g T ies: S o c ial N e tw o rk s a n d In te rg ro u p C o n flict In O rg a n iz a tio n e s " . A c a d e m y oJ M a n a g em e n t J o u rn a l, ju n io d e 1 9 8 9 . p p . 3 7 7 -4 0 1 . A lg u n a s in v e s tig a c io n e s e n c u e n tr a n q u e la s o rg a n iz a c io n e s c o n p o co c o n flic to se c a ra c te riz a n p o r u n a m a y o r c a n tid a d d e v ín c u lo s in te r g r u p a le s s ó lid o s q u e la s o rg a n iz a c io n e s c o n m u c h o s c o n flic to s . T a m b ié n e n c o n t r a r o n q u e la s o r g a n iz a c io n e s c o n m u c h o s y p o c o s c o n flic to s tie n e n e s t r u c tu r a s d e in te ra c tu a c ió n so c ia l m u y d ife re n te s . Rahim . M .A .. T h e o ry a n d R e se a rc h in C on jllct M a n a g em e n t. (N u ev a Y ork: P ra e g e r. 199 0 ). E x c e le n te re c u r s o d e la s te o r ía s a c tu a le s s o b r e el m a n e jo d e c o n flic to s. SoNDAK. A .. "W h a t’s Y o u r C o n flic t B a ro m e te r? " . S u p e r v is o r y M a n a g e m e n t, m a y o d e 1 9 9 0 . p p . 1-2. R e p a s a la s c in c o fo rm a s d e m a n e ja r c o n flic to s y o fre c e u n in v e n ta rio p a r a d e te rm in a r si u n a p e rs o n a e s tá e m p le a n d o u n e n fo q u e c o n e x c e so e ig n o ra n d o o tro s . T jo s v o ld . D .. T h e C o rd ic i P o sitive O rg a n iza tio n , (R e a d in g . MA: A d d iso n -W esely . 19 9 1 ). A rg u m e n ta q u e el co n flic to , c u a n d o e s tá b ie n m a n e ja d o , a iu n e n t a m u c h o la e fic a c ia d e la o rg a n iz a c ió n . ^Basado en P. B. Carroll, “Akers to IBM Kmployees: Wake Up!“. The Wa/I Street Journal, 29 de mayo d e 1991. p. B l. ^¡b(d. ^Ibld. ^¡btd. ®Véase. por ejemplo. C. F. Flnk. "Some Conceptual DUTlcultles in th e Theory of Social Conflict. " Jounjoí o f Conflict Resolution, diciembre de 1968, pp. 412-60. ®L. L. Pulnam y M. S. Poole, "Conflict and Negotiation", e n P. M. Jab lln , L. L. Putnam . K. H. Roberts y L. W. Porter (eds.), fia/iffboofc q f Organizational Communication: A n íntcrdíscí- pWxarii Perspectioe, (Newbury Park, CA: Sage, 1987), pp. 549-99. ^K. W. Thomas, "Conflict and Negotiation Processes in O rganizations", en M. D. D unnette y L. M. Hough (eds.), Handbook o f Industrial an d Organizational Psychology, 2a. ed.. Vol. 3, (Palo Alto. CA: Consulting Psychologists Press, en prensa). ®Esta sección sc b asa en S. P. Robbins, Managing Organizational Cotiflict: A Nontraditto- nal Approach, (Englewood ClUTs; NJ: lYentlce HaJI, 1974), pp. 31 -55. ^Véase T. H. Cox y S. Blake, "Managing Cultural Diversity: Implications for O rganiza tional Competitiveness", A cadem y o f Management E^ecutl\ye, agosto d e 1991, pp. 45-56; T.H. Cox. S.A. Lobel, y P.L. McLeod, "EiT^ts of E thnic G roup C u ltu ral D ifferences on Cooperative Behavior on a G roup Task", Acadeini/ o f Management Jounm l, diciembre de 1991, pp. 827-47; y P. L. McLeod y S. A. Lobel, “The EiTects of E thnic Diversity on Idea G eneration in Small G roups“, ponencia p resen tad a en la Conferencia Anual de la Academ ia de A dm lnlstiación, Las Vegas, agosto de 1992. *®L. R. Pondy, "Organizational Conflict: Concepts a n d Models", Adm lnlstratliK Science Quarterly, septiem bre de 1967, p. 302. * 'v é a se , por ejemplo. R. L. Plnkley, "D im ensions of Conflict Frame: D isp u tan t Interpre tatio n s of Conflict", Journal q f Applied Psychology, abrll de 1990, pp. 117-26. *^R. Kumar. "Affect, Cognition and Decision Making In Negotiations; A C onceptual Integration", en M. A. Rahim (ed.). Managing Conflict: An Integratltx; Approach, (Nueva York: Praeger. 1989), pp. 185-94.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjI4NDcx