Comportamiento Organizacional
LECTURAS COMPLEMENTARIAS NOTAS B a c h a r a c h . S . B. “O rg a n iz a tio n a l T h e o rie s: S om e C rite ria for E v a lu a tio n " . A c a d e m y q /M a n a g e m e n í y re g la s y v o c a b u la rio p a r a fa c ilita r el e n fo q u e d e la e x p lic a c ió n s o b r e la s te o r ía s d e la a d m in is tra c ió n y la e s t r u c tu r a d e la o rg a n iz a c ió n . B rie f . A. P . y J . M. D lik e ric k . “T h e o ry in O rg a n iz a tio n a l B e h a v io r: C a n it B e U se fu l? ’’, e n L. L. C u m m in g s y B. M.- S taw (ed s.). R e s e a r c h In O rg a n iza tio n a l B e h a vio r. Vol. 13. G re e n w ic h . CT: JA I P re s s . 1 9 9 1 . p p . 3 2 7 -5 2 . A rg u m e n ta q u e la te o ría d e l c o m p o rta m ie n to o rg a n iz a c io n a l p u e d e te n e r v a lo r p rá c tic o , in c lu s o a u n q u e e n u n s e n tid o e s tric to p u d ie r a n o te n e r u tilid a d . D ipboye. R. L.. “L a b o ra to ry v s. F ield R e s e a rc h in In d u s tr ia l a n d O rg a n iz a tio n a l P sy ch o lo g y “ , e n C .L . C o o p e r y I. T . R o b e rts o n , e d s .. ín íe rn a ílo n a / R e u iew o j In d u s tria l a n d O rg a n iza tio n a l P sy c h o lo g y , Vol. 5 (W est S u s s e x . UK: J o h n W iley & S o n s . 1 9 90 ). p p . 1 -34 . R e s e ñ a d o s p o s ic io n e s p a r a in v e s tig a r d e s d e u n a p e rs p e c tiv a d e la p sic o lo g ía a p lic a d a . E is e n h a r d t, K. M .. “B u ild in g T h e o rie s from C a s e S tu d y R e s e a rc h ”. A c a d e m y oJ M a n a g e m e n t R e v ie w , o c tu b r e d e 1 9 8 9 . p p . 5 3 2 -5 0 . P ro p o rc io n a u n m a rc o p a r a c o n s tr u ir te o r ía s a p a r tir d e in v e s tig a c io n e s d e c a s o s d e e s tu d io y c o lo c a la s te o r ía s c o n s tr u id a s a p a r tir d e c a s o s d e e s tu d io e n el c o n te x to m á s am p lio d e la s in v e s tig a c io n e s d e la s c ie n c ia s so c ia le s. L e o n a r d - B a r to n . D ., “A D u a l M e th o d o lo g y fo r C a s e S tu d ie s : S y n e rg istic U se o f a L o n g itu d in a l S in g le S ite w ith R e p lic a te d M u ltip le S ite s". O rg a n iza tio n S cie n c e . V ol. 1, N um . 3 . 1 9 9 0 . p p . 2 4 8 -6 6 . D e sc rib e d o s p o s ic io n e s d ife re n te s a n te c a s o s d e e s tu d io y s e ñ a la c óm o los p u n to s fu e r te s d e u n a c o m p e n s a n a lg u n o s d é b ile s d e la o tra . N a u g h to n . T. J . "L evels o f A n a ly sis a n d O rg a n iz a tio n a l B e h a v io r: A S u g g e ste d C o g n itiv e F ram ew o rk for E d u c a tio n a l U se". O rg a n iza tio n a l B e h a v io r T e a c h in g R e v le iv , Vol. XII. N iim . 2 . 1 9 8 7 -8 8 . P ro p o n e u n m a rc o c o g n o sc itiv o g e n e ra l q u e a n a liz a lo s p ro b le m a s y la s s o lu c io n e s d e la o rg a n iz a c ió n e n té rm in o s d e d if e re n te s n iv e le s d e a n á lis is . *Basado en B. G. Posner, "To Have and To Ilold". INC. octubre de 1988, pp. 130-32. ^J. A. Byrne, "Executtve Sweat". Forbes , 20 de mnyo de 1985, pp. 198-200. ^E sta explicación se b asa en m aterial p resen tad o en E. Stone, Rescarc/j Methods ííi O rganízíjítona/Bchantor (Santa Monica, CA: Goodyear. 1978). ^B. M. S taw y G. R. O ldham , “Reconsidering O ur D ependent Variables: A Crillque and Empirica]Study",Acodí?/íii/o/'ManageíTiení Joim ia/. diciem brede 1978, pp. 539*59; yB . M. Staw, "Organizational Beliavlor: A Review and ReformulaUon of the Field’s Outcome Variables“, cn M. R. Rosenzweig y L. W. Port<T (eds.), Anniiai Rí?h/í?ií’ Ih^ijcliologij, Vol. 35 (Palo Alto, CA: Annual Reviews, 1984), pp. 627-66. ®R. S. Blackburn, "Fbq)erlmental Design In Organlzntlonal Settings", en J. W. Ix)rsch (ed.), HandlMok oJOrganizational Behavior (En^ewood ClltTs, NJ: Pi enllce Híül, 1987), pp. 127-28. ®G.G.Alpander, "Supervisory T raining Programmes In Major U.S. C orporations“,Jourrifíí oJManagem ent DeiH'.iopnicnt, Vol. 5. Num. 5, 1986, pp. 3-22. ^S. Milgram, Obedlcnce to Authority (New York: Harper & Row, 1974). P ara u n a crítica de e sta obra, >^ase T. Blnss, “U nderstanding Behavior in the Milgram Obedience Experiment: The Role of Personality. S ituations, and Their Interactions", Journal o f Personafity and Social Psychology, marzo de 1991, pp. 398-413. ®Este recuadro se b asa en M. E. Gordon, L. A. Slade y N. Schm ltt. "The 'Science of the Sophomore' Revisited: From Conjecture to Empiricism". A cadem y o f Management RevleuK enero de 1986, pp. 191-207; J . Greenberg, “The College Sophomore a s Guinea Pig: Setting the Record S traigh t“, A cadem y o f Management Review, enero de 1987, pp. 157-59; y E.A. Ixjcke (ed.). Generalizingfrom Uihoratory to Field Settings: Rp.searcli FindljxgsJrom Indiistrlal-Organl- zatioiial Psychology, Organizational Behavior, y Hii/nan Resource Mnaagcmeíií (lycxlngton, MA: Lexington Books, 1986). ®Para m ás asp ecto s éticos de la Investigación, vírase, T.L. B eauchamp, R. R. Faden, R. J . Wallace, J r. y L. W alters (eds.). E(/ifcra/ Issu es In Social Science Research (Baltimore. MD);
RkJQdWJsaXNoZXIy MjI4NDcx